Program Działalności
PROGRAM DZIAŁALNOŚCI
Środowiskowego Domu Samopomocy w Łańcucie z Filią w Rakszawie
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
Środowiskowy Dom Samopomocy w Łańcucie z Filią w Rakszawie jest ośrodkiem wsparcia dziennego, przeznaczonym dla osób przewlekle psychicznie chorych i osób z niepełnością intelektualną – typu A i typu B, w tym osób z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
Podstawowym zadaniem Domu jest zapewnienie osobom z zaburzeniami psychicznymi oparcia społecznego pozwalającego im na zaspokojenie ich potrzeb życiowych, usamodzielnienie i integrację społeczną.
Dom będąc jednostką wsparcia dziennego ma za zadanie poprawić funkcjonowanie uczestników poprzez indywidualne, grupowe i środowiskowe oddziaływania terapeutyczno – rehabilitacyjne z uwzględnieniem ich indywidualnych możliwości przy jednoczesnym zachowaniu prawa do wolności, godności, suwerenności i samodzielności.
Uczestnikami Domu mogą być osoby, które ukończyły 16 rok życia, zamieszkałe na terenie powiatu łańcuckiego.
Skierowanie do Domu odbywa się na podstawie decyzji administracyjnej, wydanej przez Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Łańcucie, na wniosek osoby zainteresowanej lub opiekuna prawnego, w uzgodnieniu z właściwym ośrodkiem pomocy społecznej.
ROZDZIAŁ II
Cele funkcjonowania Domu
Nadrzędnym celem działalności Domu jest podnoszenie jakości życia i zapewnienie oparcia społecznego osobom mającym trudności z kształtowaniem swoich stosunków z otoczeniem. Polega to przede wszystkim na podtrzymywaniu i rozwijaniu umiejętności niezbędnych do samodzielnego życia. Dlatego głównym zadaniem jest kształtowanie motywacji do akceptowanych przez otoczenie zachowań, wyrabianie nawyków celowej aktywności, trening w sposobie życia zbliżonym do zwyczajowych norm.
Uczestnikami Domu są osoby z przewlekłymi chorobami psychicznymi i osoby z niepełnosprawnością intelektualną posiadające ustaloną niepełnosprawność. Uczestnicy należą do grupy szczególnego ryzyka, tj. zagrożonej wykluczeniem społecznym.
Część uczestników Domu pochodzi z miasta Łańcuta, pozostałe osoby pochodzą z terenów wiejskich. Źródłem dochodu uczestników są świadczenia przyznawane i wypłacane przez terenowe ośrodki pomocy społecznej oraz świadczenia wypłacane przez organy ubezpieczeń społecznych.
Cele główne Domu:
1. Rozwijanie i podtrzymywanie umiejętności niezbędnych do samodzielnego życia.
2. Umożliwienie rozwoju kulturalnego i osobowościowego uczestników.
3. Rozwijanie zainteresowań otoczeniem oraz kształtowanie umiejętności funkcjonowania w nim.
4. Budowanie poczucia własnej wartości i pozytywnej samooceny.
5. Organizowanie pobytu uczestników z uwzględnieniem ich indywidualnych zainteresowań, poprzez prowadzenie różnorodnych zajęć w postaci treningów umiejętności, terapii zajęciowej, muzykoterapii, ergoterapii.
6. Zapewnienie oparcia i pomocy uczestnikom, rodzinom osób z chorobami psychicznymi.
7. Umożliwienie rozrywki i rekreacji.
8. Skracanie czasu trwania nawrotów choroby i tym samym wydłużanie czasu remisji oraz zapobieganie nawrotom społecznej izolacji.
9. Wnikliwa i stała ocena sytuacji życiowej uczestnika w środowisku rodzinnym i społecznym.
11. Udzielanie doraźnej pomocy interwencyjnej w przypadku zaostrzenia choroby i wystąpienia ciężkich zaburzeń.
12. Rehabilitacja społeczna przywracająca uczestnikom zdolność do życia we własnym środowisku społecznym, pomoc w uzyskaniu odpowiedniego zatrudnienia.
13. Rehabilitacja fizyczna i psychiczna.
ROZDZIAŁ III
Program działalności skierowany do osób przewlekle psychicznie chorych oraz osób z niepełnosprawnościami sprzężonymi będącymi uczestnikami domu typu A
Podstawowa działalność ukierunkowana jest na zapobieganie izolacji społecznej osób z przewlekłymi zaburzeniami psychicznymi, poprzez stwarzanie warunków sprzyjających integracji wewnętrznej – samym sobą oraz integracji zewnętrznej ze środowiskiem, na pomoc w zakresie edukacji i rozwiązywania problemów dnia codziennego, na udzielanie wsparcia psychicznego, przełamywanie barier we wzajemnych kontaktach osób z chorobami psychicznymi.
Przewlekła choroba psychiczna poważnie ogranicza możliwości normalnego funkcjonowania. Chorzy z powodu omamów, urojeń i lęków żyją w świecie własnych wyobrażeń i przeżyć, odsuwają się od innych, zamykają się w sobie. Dochodzi do zerwania kontaktów towarzyskich i wcześniej zawartych znajomości. Niechęć otoczenia do kontaktowania się z osobami z chorobami psychicznymi, często poczucie wstydu przed środowiskiem, że w rodzinie jest osoba z chorobą psychiczną, jeszcze bardziej niż choroba zaburza wzajemne relacje i prowadzi do tego, że chory pozbawiony bliskości życzliwych, przyjaznych osób coraz bardziej oddala się od rzeczywistości i przestaje samodzielnie radzić sobie ze sprawami codziennego życia.
Niepełnosprawność sprzężona to stan, w którym występują ograniczenia umysłowe lub psychiczne połączone z zaburzeniami natury somatycznej, co ogranicza bądź uniemożliwia prawidłowe funkcjonowanie jednostki w środowisku. Niepełnosprawność sprzężona to niepełnosprawność wieloraka, złożona, w przebiegu której stwierdza się co najmniej dwie przyczyny niepełnosprawności wywołanej czynnikami endo- i egzogennymi powstałymi na różnych etapach życia, w tym życia prenatalnego. Osoby z niepełnosprawnościami sprzężonymi będącymi uczestnikami domu typu A dodatkowo są objęte pomocą opiekuna, który pomaga w zaspokajaniu podstawowych potrzeb biologicznych (odżywianie, czynności fizjologiczne, poruszanie) a także zapewnia bezpieczeństwo psychiczne i fizyczne.
GŁÓWNE PRIORYTETY
Do głównych priorytetów działania Domu dla osób przewlekle psychicznie chorych oraz osoby z niepełnosprawnościami sprzężonymi należy:
1) kształtowanie umiejętności społecznych i umiejętności z zakresu samoobsługi polegające na odtwarzaniu utraconych umiejętności i ich podtrzymywaniu oraz odbudowywaniu utraconych zachowań związanych z kontaktem z innymi osobami,
2) wsparcie w zakresie zapewnienia uczestnikom psychiatrycznej opieki zdrowotnej poprzez:
a) rozbudzanie potrzeby korzystania z pomocy lekarza psychiatry,
b) rejestracja w poradni zdrowia psychicznego przez pracownika Domu,
c) podnoszenie sprawności osób z chorobami psychicznymi w stosowaniu terapii farmakologicznej a przede wszystkim przestrzeganiu zaleceń, związanych z przyjmowaniem leków,
d) kształcenie umiejętności aktywnego udziału we własnym leczeniu farmakologicznym (uzyskiwanie informacji o leczeniu, lekach i ich działaniu, nauka i stosowanie zasad samodzielnego przyjmowania leków oraz oceny skutków ich działania, nauka rozpoznawania objawów ubocznych i radzenia sobie z nimi, współpraca z lekarzem prowadzącym,
3) integrowanie uczestników ze środowiskiem lokalnym, w tym rodzinnym poprzez organizowanie spotkań, festynów, imprez okolicznościowych itp.
FORMY DZIAŁALNOŚCI
Dla osiągnięcia wyznaczonych celów, ukierunkowanych na osoby z chorobami psychicznymi oraz osób z niepełnosprawnościami sprzężonymi prowadzone są treningi:
1. Trening funkcjonowania w codziennym życiu
Ma na celu u osób z chorobami psychicznymi przywracanie utraconych umiejętności oraz podtrzymywanie i rozwijanie umiejętności niezbędnych do samodzielnego życia, a w tym:
– trening dbałości o wygląd zewnętrzny:
1) samodzielne dbanie o estetyczny wygląd,
2) samodzielne mycie się, dbanie o higienę jamy ustnej, higienę ciała,
3) dbanie o czystość odzieży, codzienną zmianę bielizny i samodzielne jej pranie,
4) utrwalanie umiejętności i rozbudzanie potrzeby samodzielnego prania,
5) mobilizowanie do dbania o estetyczny wygląd i utrwalanie tej umiejętności,
6) mobilizowanie do utrzymywania higieny osobistej i utrwalanie związanych z tą umiejętnością czynności samoobsługowych,
7) utrwalanie umiejętności obsługi podstawowych urządzeń domowych (pralka, kuchenka gazowa, żelazko, suszarka do włosów, itp.).
– trening nauki higieny:
1) samodzielne mycie się, dbanie o higienę jamy ustnej, higienę ciała,
2) dbanie o czystość odzieży, codzienną zmianę bielizny i samodzielne jej pranie,
3) mobilizowanie do dbania o estetyczny wygląd i utrwalanie tej umiejętności,
4) mobilizowanie do utrzymywania higieny osobistej i utrwalanie związanych z tą umiejętnością czynności samoobsługowych,
5) mobilizowanie do dbania o czystość i porządek w ŚDS i we własnym mieszkaniu i najbliższym otoczeniu.
– trening kulinarny:
1) odtwarzanie i podtrzymywanie umiejętności przygotowywania posiłków,
2) kształcenie i utrwalanie umiejętności prawidłowego przechowywania produktów,
3) samodzielne jedzenie i posługiwanie się sztućcami,
4) nauka prawidłowego odżywiania się,
5) kształcenie umiejętności estetycznego podawania potraw,
6) kształcenie i utrwalanie umiejętności nakrywania do stołu,
7) poznawanie zasad savoir-vivre podczas spożywania posiłków;
– trening umiejętności praktycznych:
1) kształtowanie umiejętności naprawy drobnych usterek ( przybijanie gwoździ, przyszywanie guzików, wykonywanie drobnych napraw, wymiana żarówki , baterii itp.) przy zachowaniu maksymalnego bezpieczeństwa,
2) nauka i utrwalanie umiejętności obsługi i konserwacji urządzeń ogrodniczych oraz domowego użytku,
3) poznanie podstawowych zasad BHP,
4) nauka obsługi prostych urządzeń AGD i RTV,
5) nauka posługiwania się telefonem,
6) nauka zasad sprzątania i znajomość sprzętu i środków czystości,
7) nauka dbania o czystość i porządek najbliższego otoczenia, w domu i poza nim,
8) nauka segregowania śmieci,
9) nauka poruszania się środkami komunikacji miejskiej,
10) nauka załatwiania spraw urzędowych;
– trening gospodarowanie własnymi środkami finansowymi:
1) odtwarzanie umiejętności planowania wydatków,
2) odtwarzanie i kształtowanie umiejętności planowania opłat,
3) odtwarzanie umiejętności racjonalnego dokonywania zakupów,
4) poznawanie wartości pieniądza,
5) orientacja w cenach,
6) nauka dokonywania prostych obliczeń,
7) dochód, wydatki, zakupy na raty, opłaty – zaznajomienie z terminami ekonomicznymi;
2. Trening umiejętności interpersonalnych i rozwiązywania problemów:
1) kształtowanie pozytywnych relacji uczestnika z osobami i bliskimi, sąsiadami i innymi osobami,
2) nauka nawiązywania komunikacji z innymi,
3) wchodzenie w dialog i nawiązanie rozmowy,
4) używanie zwrotów grzecznościowych,
5) trening rozwiązywania problemów,
6) nauka pomagania innym i dzielenia się z innymi;
3. Trening umiejętności komunikacyjnych
1) wykorzystanie alternatywnych i wspomagających form sposobów porozumiewania się, w przypadku osób z problemami w komunikacji werbalnej;
4. Trening umiejętności spędzania czasu wolnego:
1) rozwijanie zainteresowań poprzez korzystanie z prasy, radia, telewizji i Internetu,
2) rozwijanie umiejętności korzystania z takich form spędzania czasu wolnego jak: turystyka, działalność rekreacyjna, udział w imprezach kulturalnych, towarzyskich,
3) zachęcanie do czytania książek -kreowanie postawy aktywnego czytelnika,
4) motywowanie do udziału w imprezach kulturalnych i rekreacyjno-sportowych na terenie Domu oraz poza nim ( wyjście do kina, teatru, filharmonii, muzeum, na pikniki, festyny ),
5) rozwijanie zainteresowań i hobby (taniec, teatr, muzyka);
5. Trening umiejętności społecznych
Trening umiejętności społecznych dotyczy wszystkich możliwych celowych działań związanych z kontaktem z grupą:
1) umiejętność kształtowania motywacji do akceptowanych przez otoczenie zachowań,
2) kształtowanie nawyków celowej aktywności,
3) trening zachowań społecznych,
4) mobilizowanie do nawiązywania i utrzymania kontaktów społecznych,
a) nauka prowadzenia rozmowy.
b) pomoc w nawiązywaniu i utrzymywaniu satysfakcjonujących kontaktów społecznych.
5) nauka i utrwalanie umiejętności realizowania ważnych życiowo spraw np. dokonywanie opłat, załatwianie spraw urzędowych, itp.,
6) utrwalanie pewnych zachowań potrzebnych do pracy zawodowej,
7) kształtowanie samorządności poprzez czynne uczestnictwo w spotkaniach społeczności domu,
8) utrwalanie zasad prawidłowych zachowań w miejscach publicznych,
9) kształtowanie umiejętności współpracy i komunikowania się w grupie na zasadach otwartości, partnerstwa i wzajemności,
10) kształtowanie zachowań asertywnych ( asertywna odmowa, poszanowanie granic własnych i innych ludzi, właściwe reakcje na pochwały i krytykę ),
11) kształtowanie umiejętności radzenia sobie ze stresem ( identyfikowanie źródła stresu, likwidowanie źródła stresu ),
12) kształtowanie umiejętności rozwiązywania konfliktów ( mediacje, negocjacje, kompromis ).
5. Poradnictwo psychologiczne
1) terapia indywidualna wynikająca z bieżących potrzeb uczestnika,
2) terapia grupowa.
6. Pomoc w załatwianiu spraw urzędowych
1) pomoc w załatwianiu spraw w Urzędzie Miasta, Gminy, PZO,GOPS, MOPS, poczcie, banku itp.
7. Pomoc w dostępie do niezbędnych świadczeń zdrowotnych
1) pilnowanie terminów wizyt u lekarza, pomoc w zakupie leków, pomoc w dotarciu do jednostki ochrony zdrowia.
8. Niezbędna opieka
9. Terapia ruchowa
Poza zajęciami przewidzianymi w poszczególnych pracowniach, każdy z uczestników, na sali rehabilitacyjnej może korzystać z gimnastyki porannej i ćwiczeń ogólnousprawniających. Głównym zadaniem pracowni jest podniesienie lub utrzymanie sprawności fizycznej i aktywności ruchowej uczestników. W ramach pracowni uczestnicy są przygotowywaniu do reprezentowania Domu na spartakiadach i turniejach o charakterze sportowym i rekreacyjnym.
10. Inne formy postępowania przygotowujące uczestnika do uczestnictwa w WTZ lub podjęcia zatrudnienia, w tym w warunkach pracy chronionej na przystosowanym stanowisku pracy
1) nauka szukania informacji o zatrudnieniu,
2) kompletowanie dokumentów potrzebnych do podjęcia pracy,
3) nauka pisania cv,
4) przygotowanie do rozmowy z przyszłym pracodawcą.
11. Terapia zajęciowa
Celem terapii zajęciowej jest rehabilitacja społeczna, ruchowa i zawodowa zmierzająca do wszechstronnego rozwoju uczestnika, nabycia przez niego takich umiejętności, które pozwolą mu na prawidłowe funkcjonowanie w środowisku oraz przygotowujące do uczestnictwa w warsztatach terapii zajęciowej lub podjęcia zatrudnienia, w tym w warunkach pracy chronionej na przystosowanym stanowisku pracy.
Zadaniem terapii zajęciowej jest:
1) włączenie uczestnika w życie grupy i życie społeczne.
2) usprawnienie psychofizyczne
3) odbudowanie wartości, zdolności i umiejętności wcześniej posiadanych i w różnym stopniu utraconych oraz opanowanie nowych poprzez samorealizację i akceptację własnej niepełnosprawności.
W ramach terapii zajęciowej działają pracownie: plastyczna, rękodzieła, stolarska, ergoterapii, kulinarna, rehabilitacyjna, muzykoterapii, biblioterapii.
Pracownia plastyczna i arteterapii
Uczestnicy rozwijają w nich swoje zdolności plastyczne oraz poszerzają zainteresowania. Zapoznają się różnorodnymi technikami plastycznymi. Tworzą także prace przestrzenne z plasteliny, modeliny, kolorowego papieru, włóczek, masy papierowej i solnej oraz gipsu. Zajęcia w pracowniach stwarzają domownikom możliwość do samorealizacji poprzez samodzielnie wybrane środki plastyczne do pracy. Ich dzieła zdobią pomieszczenia Środowiskowego Domu Samopomocy. Zajęcia w pracowniach pozwalają domownikom na rozwijanie zdolności plastycznych poprzez wykorzystywanie wszelkiego rodzaju technik.
Pracownia rękodzieła
Zadaniem pracowni jest zapoznanie uczestników i zastosowanie przez nich różnych technik rękodzieła z wykorzystaniem różnorodnych materiałów. Uczestnicy rozwijają swoje zdolności w zakresie wykonywania różnego rodzaju robótek ręcznych. Ponadto kształcona jest umiejętność dokonywania drobnych napraw odzieży, przyszywania guzików, przygotowywania kart świątecznych, itp. Osoby chętne mogą nauczyć się szycia na maszynie.
Pracownia stolarska
Uczestnikami zajęć w w/w pracowni są najczęściej mężczyźni. Pod baczną uwagą terapeuty uczą się obsługi prostych urządzeń stolarskich ,wycinania w drewnie, piłowania, szlifowania powierzchni, lakierowania, wbijania gwoździ. Wykonują ramki do obrazów, kompozycje ścienne i stojące z elementami drewna oraz wyroby na użytek Domu: półki, szafeczki, wieszaki.
Pracownia kulinarna
W jej ramach proponuje się zajęcia z zakresu rozpoznawania poszczególnych produktów, przygotowywania posiłków, poznawania podstawowych zasad żywienia, działania urządzeń gospodarstwa domowego, utrzymywania porządku, higieny w kontaktach z żywnością, estetycznego nakrywania do stołu oraz podawania potraw. Uczy również utrzymania higieny osobistej. Ponadto przy pomocy terapeuty u uczestników kształtowane jest racjonalne planowanie wydatków, wybór korzystniejszych metod oszczędzania. W ramach pracowni kulinarnej każdego dnia przygotowywany jest przy udziale terapeuty gorący posiłek, z którego korzystają wszyscy uczestnicy Domu.
Pracownia muzykoterapii
Podopieczni w miarę posiadanych możliwości mogą korzystać z gitary, keyboardu i innych drobnych instrumentów perkusyjnych. W ramach zajęć przygotowują okazjonalne montaże słowno-muzyczne, przedstawienia teatralne, występy taneczne i pantomimę. Muzykowanie w grupie rozwija łatwość porozumiewania się z otoczeniem i zdolność do pracy w zespole. Muzyka działa aktywizująco, uspakajająco, rozluźniająco, pobudza wyobraźnie, pozwala integrować się społecznie. Uczestnicy często reprezentują Dom na przeglądach twórczości i festiwalach.
Pracownia ergoterapii
W pracowni tej, w ramach dyżurów uczestnicy dbają o czystość i porządek w Domu oraz poza nim. W okresie zimy dbają o rośliny doniczkowe, wiosną przygotowują rozsady kwiatów i rozpoczynają prace na rabatach wokół domu, które trwają do późnej jesieni.
12. Dodatkowe formy działań
– sprzyjające integracji osób z niepełnosprawnością, ich rodzin i społeczności lokalnej:
1) zabawy taneczne,
2) spotkania integracyjne,
3) spotkania okazjonalne (Wielkanocne, Bożonarodzeniowe, z okazji Dnia Kobiet, Dnia Matki, Dnia Ojca, Dzień Rodziny itp.),
4) festyny o zasięgu ponadlokalnym,
5) pikniki, majówki.
13. Współpraca z:
1) rodziną,
– odbywa się poprzez działania informacyjne, edukację dla rodzin z zakresu choroby psychicznej, prowadzenie poradnictwa psychologicznego i socjalnego dla członków rodzin, promowanie postaw akceptacji, tolerancji i zrozumienia dla osób ze schorzeniami psychicznymi, promowanie zdrowego stylu życia w środowisku rodzinnym i lokalnym, poprzez organizowanie festynów, spotkań okolicznościowych, pikników oraz Święta Rodziny.
Indywidualne programy wspierająco – aktywizujące oraz oceny postępów uzgadniane są z rodzicami lub opiekunami uczestników. W przypadku osób ubezwłasnowolnionych częściowo lub całkowicie programy i oceny podpisywane są przez opiekunów prawnych. Każdy sposób kontaktu oraz tematyka rozmów jest dokumentowana.
2) ośrodkami pomocy społecznej i Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie,
w zakresie pozyskiwania nowych uczestników , w zakresie udzielania pomocy socjalnej uczestnikom naszego domu, wydawania decyzji kierujących do Domu, współorganizowanie imprez integracyjnych na rzecz osób z niepełnosprawnością.
3) placówkami służby zdrowia
w zakresie usług medycznych, które oferowane są na zasadach wynikających z przepisów o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia.
– lekarz pierwszego kontaktu (wg wyboru),
– lekarz psychiatra;
– lekarz stomatolog,
– lekarze innych specjalności (wg potrzeb).
4) powiatowym urzędem pracy w Łańcucie
w zakresie pozyskiwania informacji na temat szkoleń i kursów dla osób poszukujących pracy , pozyskiwania ofert pracy.
5) organizacjami pozarządowymi
w zakresie współorganizowania imprez integracyjnych , pozyskiwania informacji na temat praw osób z niepełnosprawnością, wymiany doświadczeń, organizowania wspólnych turnusów i wycieczek.
6) kościołami oraz związkami wyznaniowym
w zakresie współorganizowania imprez integracyjnych, celebrowaniu świat i uroczystości zgodnie z wyznaniem,
7) ośrodkami kultury
w zakresie współorganizowania imprez integracyjnych, wystaw prezentujących dorobek artystyczny uczestników Domu, udziału w życiu kulturalnym miasta Łańcuta, prezentowanie uzdolnień i talentów osób z niepełnosprawnością w ramach przeglądów i festiwali,
8) placówkami oświatowymi, innymi jednostkami świadczącymi usługi dla osób z niepełnosprawnością, w tym WTZ
w zakresie w współorganizowania imprez integracyjnych, wystaw i przedstawień, wymiany doświadczeń między uczestnikami i pracownikami
9) osobami i instytucjami działającymi na rzecz osób z niepełnosprawnością
w zakresie podejmowania działań na rzecz osób z niepełnosprawnością.
ROZDZIAŁ IV
Program działalności skierowany do osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz osób z niepełnosprawnościami sprzężonymi będącymi uczestnikami domu typu B
Nadrzędnym celem działalności Domu ukierunkowanym na osoby z niepełnosprawnością intelektualną jest budowanie samodzielności i niezależności od otoczenia, zapewnienie oparcia społecznego osobom mającym trudności z kształtowaniem swoich stosunków z otoczeniem poprzez współdziałanie ze środowiskiem rodzinnym oraz rozbudzaniem i rozwijaniem działań samopomocowych wśród samych uczestników.
Niepełnosprawność sprzężona to stan, w którym występują ograniczenia umysłowe lub psychiczne połączone z zaburzeniami natury somatycznej, co ogranicza bądź uniemożliwia prawidłowe funkcjonowanie jednostki w środowisku. Niepełnosprawność sprzężona to niepełnosprawność wieloraka, złożona, w której przebiegu stwierdza się co najmniej dwie przyczyny niepełnosprawności wywołanej czynnikami endo- i egzogennymi powstałymi na różnych etapach życia, w tym życia prenatalnego. Osoby z niepełnosprawnościami sprzężonymi będącymi uczestnikami domu typu B dodatkowo są objęte pomocą opiekuna, który pomaga w zaspokajaniu podstawowych potrzeb biologicznych (odżywianie, czynności fizjologiczne, poruszanie), a także zapewnia bezpieczeństwo psychiczne i fizyczne.
GŁÓWNE PRIORYTETY
Do głównych priorytetów działania Domu dla osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz osób z niepełnosprawnościami sprzężonymi należy:
1) kształtowanie umiejętności społecznych i umiejętności z zakresu samoobsługi polegających przede wszystkim na rozwijaniu umiejętności niezbędnych do samodzielnego życia i bardziej niezależnego, ogólnym rozwoju oraz optymalnym usprawnianiu psychofizycznym i społecznym, prowadzącym do poprawy ich myślenia, przeżywania doznań estetycznych oraz działania niezbędnego w pracy zawodowej i codziennym życiu ludzi niepełnosprawnych intelektualnie,
2) wsparcie w zakresie zapewnienia uczestnikom psychiatrycznej opieki zdrowotnej poprzez umożliwienie uczestnikom korzystania w razie potrzeby z pomocy lekarza psychiatry oraz udzielanie wsparcia psychologicznego,
3) integrowanie uczestników z ich środowiskiem lokalnym, w tym rodzinnym poprzez organizowanie wspólnych spotkań, wycieczek, festynów, itp.
FORMY DZIAŁALNOŚCI
Dla osiągnięcia wyznaczonych celów, ukierunkowanych na osoby z niepełnosprawnością intelektualną oraz osób z niepełnosprawnościami sprzężonymi prowadzone są treningi:
1. Trening funkcjonowania w codziennym życiu
Ma na celu u osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz osób z niepełnosprawnościami sprzężonymi przywracanie utraconych umiejętności oraz podtrzymywanie i rozwijanie umiejętności niezbędnych do samodzielnego życia, a w tym:
– trening dbałości o wygląd zewnętrzny:
1) samodzielne dbanie o estetyczny wygląd.
2) samodzielne mycie się, dbanie o higienę jamy ustnej, higienę ciała.
3) dbanie o czystość odzieży, codzienną zmianę bielizny i samodzielne jej pranie.
4) utrwalanie umiejętności i rozbudzanie potrzeby samodzielnego prania.
5) mobilizowanie do dbania o estetyczny wygląd i utrwalanie tej umiejętności.
6) mobilizowanie do utrzymywania higieny osobistej i utrwalanie związanych z tą umiejętnością czynności samoobsługowych.
7) utrwalanie umiejętności obsługi podstawowych urządzeń domowych (pralka, kuchenka gazowa, żelazko, suszarka do włosów, itp.).
– trening nauki higieny:
1) samodzielne mycie się, dbanie o higienę jamy ustnej, higienę ciała.
2) dbanie o czystość odzieży, codzienną zmianę bielizny i samodzielne jej pranie.
3) mobilizowanie do dbania o estetyczny wygląd i utrwalanie tej umiejętności.
4) mobilizowanie do utrzymywania higieny osobistej i utrwalanie związanych z tą umiejętnością czynności samoobsługowych.
5) mobilizowanie do dbania o czystość i porządek w ŚDS i we własnym mieszkaniu i najbliższym otoczeniu.
– trening kulinarny:
1) odtwarzanie i podtrzymywanie umiejętności przygotowywania posiłków,
2) kształcenie i utrwalanie umiejętności prawidłowego przechowywania produktów,
3) samodzielne jedzenie i posługiwanie się sztućcami,
4) nauka prawidłowego odżywiania się,
5) kształcenie umiejętności estetycznego podawania potraw,
6) kształcenie i utrwalanie umiejętności nakrywania do stołu,
7) poznawanie zasad savoir-vivre podczas spożywania posiłków;
– trening umiejętności praktycznych:
1) kształtowanie umiejętności naprawy drobnych usterek ( przybijanie gwoździ, przyszywanie guzików, wykonywanie drobnych napraw, wymiana żarówki , baterii itp.) przy zachowaniu maksymalnego bezpieczeństwa,
2) nauka i utrwalanie umiejętności obsługi i konserwacji urządzeń ogrodniczych oraz domowego użytku,
3) poznanie podstawowych zasad BHP,
4) nauka obsługi prostych urządzeń AGD i RTV,
5) nauka posługiwania się telefonem,
6) nauka zasad sprzątania i znajomość sprzętu i środków czystości,
7) nauka dbania o czystość i porządek najbliższego otoczenia, w domu i poza nim,
8) nauka segregowania śmieci,
9) nauka poruszania się środkami komunikacji miejskiej,
10) nauka załatwiania spraw urzędowych.
– trening gospodarowanie własnymi środkami finansowymi:
1) odtwarzanie umiejętności planowania wydatków,
2) odtwarzanie i kształtowanie umiejętności planowania opłat,
3) odtwarzanie umiejętności racjonalnego dokonywania zakupów,
4) poznawanie wartości pieniądza,
5) orientacja w cenach,
6) nauka dokonywania prostych obliczeń,
7) dochód, wydatki, zakupy na raty, opłaty – zaznajomienie z terminami ekonomicznymi.
2. Trening umiejętności interpersonalnych i rozwiązywania problemów:
1) kształtowanie pozytywnych relacji uczestnika z osobami i bliskimi, sąsiadami i innymi osobami,
2) nauka nawiązywania komunikacji z innymi,
3) wchodzenie w dialog i nawiązanie rozmowy,
4) używanie zwrotów grzecznościowych,
5) trening rozwiązywania problemów,
6) nauka pomagania innym i dzielenia się z innymi.
3. Trening umiejętności komunikacyjnych
1) wykorzystanie alternatywnych i wspomagających form sposobów porozumiewania się, w przypadku osób z problemami w komunikacji werbalnej;
4. Trening umiejętności spędzania czasu wolnego
1) rozwijanie zainteresowań poprzez korzystanie z prasy, radia, telewizji i Internetu,
2) rozwijanie umiejętności korzystania z takich form spędzania czasu wolnego jak: turystyka, działalność rekreacyjna, udział w imprezach kulturalnych, towarzyskich,
3) zachęcanie do czytania książek -kreowanie postawy aktywnego czytelnika,
4) motywowanie do udziału w imprezach kulturalnych i rekreacyjno-sportowych na terenie Domu oraz poza nim ( wyjście do kina, teatru, filharmonii, muzeum, na pikniki, festyny ),
5) rozwijanie zainteresowań i hobby (taniec, teatr, muzyka).
5. Trening umiejętności społecznych
Trening umiejętności społecznych dotyczy wszystkich możliwych celowych działań związanych z kontaktem z grupą:
1) umiejętność kształtowania motywacji do akceptowanych przez otoczenie zachowań,
2) kształtowanie nawyków celowej aktywności,
3) trening zachowań społecznych.,
4) mobilizowanie do nawiązywania i utrzymania kontaktów społecznych,
a) nauka prowadzenia rozmowy,
b) pomoc w nawiązywaniu i utrzymywaniu satysfakcjonujących kontaktów społecznych.
5) nauka i utrwalanie umiejętności realizowania ważnych życiowo spraw np. dokonywanie opłat, załatwianie spraw urzędowych, itp.,
6) utrwalanie pewnych zachowań potrzebnych do pracy zawodowej,
7) kształtowanie samorządności poprzez czynne uczestnictwo w spotkaniach społeczności domu,
8) utrwalanie zasad prawidłowych zachowań w miejscach publicznych,
9) kształtowanie umiejętności współpracy i komunikowania się w grupie na zasadach otwartości, partnerstwa i wzajemności,
10) kształtowanie zachowań asertywnych ( asertywna odmowa, poszanowanie granic własnych i innych ludzi, właściwe reakcje na pochwały i krytykę ),
11) kształtowanie umiejętności radzenia sobie ze stresem ( identyfikowanie źródła stresu, likwidowanie źródła stresu ),
12) kształtowanie umiejętności rozwiązywania konfliktów ( mediacje, negocjacje, kompromis ).
6. Poradnictwo psychologiczne
1) terapia indywidualna wynikająca z bieżących potrzeb uczestnika,
2) terapia grupowa
7. Pomoc w załatwianiu spraw urzędowych
1) pomoc w załatwianiu spraw w Urzędzie Miasta, Gminy, PZO,GOPS, MOPS, poczcie, banku itp.
8. Pomoc w dostępie do niezbędnych świadczeń zdrowotnych
1) pilnowanie terminów wizyt u lekarza, pomoc w zakupie leków, pomoc w dotarciu do jednostki ochrony zdrowia,
9. Niezbędna opieka
10. Terapia ruchowa
Poza zajęciami przewidzianymi w poszczególnych pracowniach, każdy z uczestników, na sali rehabilitacyjnej może korzystać z gimnastyki porannej i ćwiczeń ogólnousprawniających.
Głównym zadaniem pracowni jest podniesienie lub utrzymanie sprawności fizycznej i aktywności ruchowej uczestników. W ramach pracowni uczestnicy są przygotowywaniu do reprezentowania Domu na spartakiadach i turniejach o charakterze sportowym i rekreacyjnym.
11. Inne formy postępowania przygotowujące uczestnika do uczestnictwa w WTZ lub podjęcia zatrudnienia, w tym w warunkach pracy chronionej na przystosowanym stanowisku pracy
1) nauka szukania informacji o zatrudnieniu,
2) kompletowanie dokumentów potrzebnych do podjęcia pracy,
3) nauka pisania cv,
4) przygotowanie do rozmowy z przyszłym pracodawcą.
12. Terapia zajęciowa
Celem terapii zajęciowej jest rehabilitacja społeczna, ruchowa i zawodowa zmierzająca do wszechstronnego rozwoju uczestnika, nabycia przez niego takich umiejętności, które pozwolą mu na prawidłowe funkcjonowanie w środowisku oraz przygotowujące do uczestnictwa w warsztatach terapii zajęciowej lub podjęcia zatrudnienia, w tym w warunkach pracy chronionej na przystosowanym stanowisku pracy.
Zadaniem terapii zajęciowej jest:
1) włączenie uczestnika w życie grupy i życie społeczne.
2) usprawnienie psychofizyczne
3) odbudowanie wartości, zdolności i umiejętności wcześniej posiadanych i w różnym stopniu utraconych oraz opanowanie nowych poprzez samorealizację i akceptację własnej niepełnosprawności.
W ramach terapii zajęciowej działają pracownie: plastyczna, rękodzieła, stolarska, ergoterapii, kulinarna, rehabilitacyjna, muzykoterapii, biblioterapii.
Pracownia plastyczna i arteterapii
Uczestnicy rozwijają w nich swoje zdolności plastyczne oraz poszerzają zainteresowania. Zapoznają się różnorodnymi technikami plastycznymi. Tworzą także prace przestrzenne z plasteliny, modeliny, kolorowego papieru, włóczek, masy papierowej i solnej oraz gipsu. Zajęcia w pracowniach stwarzają domownikom możliwość do samorealizacji poprzez samodzielnie wybrane środki plastyczne do pracy. Ich dzieła zdobią pomieszczenia Środowiskowego Domu Samopomocy. Zajęcia w pracowniach pozwalają ich uczestnikom na rozwijanie zdolności plastycznych poprzez wykorzystywanie wszelkiego rodzaju technik.
Pracownia rękodzieła
Zadaniem pracowni jest zapoznanie uczestników i zastosowanie przez nich różnych technik rękodzieła z wykorzystaniem różnorodnych materiałów. Uczestnicy rozwijają swoje zdolności w zakresie wykonywania różnego rodzaju robótek ręcznych. Ponadto kształcona jest umiejętność dokonywania drobnych napraw odzieży, przyszywania guzików, przygotowywania kart świątecznych, itp. Osoby chętne mogą nauczyć się szycia na maszynie.
Pracownia stolarska
Uczestnikami zajęć w w/w pracowni są najczęściej mężczyźni. Pod baczną uwagą opiekuna uczą się obsługi prostych urządzeń stolarskich ,wycinania w drewnie, piłowania, szlifowania powierzchni, lakierowania, wbijania gwoździ. Wykonują ramki do obrazów, kompozycje ścienne i stojące z elementami drewna oraz wyroby na użytek Domu: półki, szafeczki, wieszaki.
Pracownia kulinarna
W jej ramach proponuje się zajęcia z zakresu rozpoznawania poszczególnych produktów, przygotowywania posiłków, poznawania podstawowych zasad żywienia, działania urządzeń gospodarstwa domowego, utrzymywania porządku, higieny w kontaktach z żywnością, estetycznego nakrywania do stołu oraz podawania potraw. Uczy również utrzymania higieny osobistej. Ponadto przy pomocy terapeuty u uczestników kształtowane jest racjonalne planowanie wydatków, wybór korzystniejszych metod oszczędzania. W ramach pracowni kulinarnej każdego dnia przygotowywany jest przy udziale terapeuty gorący posiłek, z którego korzystają wszyscy uczestnicy Domu.
Pracownia muzykoterapii
Podopieczni w miarę posiadanych możliwości mogą korzystać z gitary, keyboardu i innych drobnych instrumentów perkusyjnych. W ramach zajęć przygotowują okazjonalne montaże słowno-muzyczne, przedstawienia teatralne, występy taneczne i pantomimę. Muzykowanie w grupie rozwija łatwość porozumiewania się z otoczeniem i zdolność do pracy w zespole. Muzyka działa aktywizująco, uspakajająco, rozluźniająco, pobudza wyobraźnie, pozwala integrować się społecznie. Uczestnicy często reprezentują Dom na przeglądach twórczości i festiwalach.
Pracownia ergoterapii
W pracowni tej, w ramach dyżurów uczestnicy dbają o czystość i porządek w Domu oraz poza nim. W okresie zimy dbają o rośliny doniczkowe, wiosną przygotowują rozsady kwiatów i rozpoczynają prace na rabatach wokół domu, które trwają do późnej jesieni.
13. Dodatkowe formy działań
– sprzyjające integracji osób z niepełnosprawnościami, ich rodzin i społeczności lokalnej:
1) zabawy taneczne,
2) spotkania integracyjne,
3) spotkania okazjonalne (Wielkanocne, Bożonarodzeniowe, z okazji Dnia Kobiet, Dnia Matki, Dnia Ojca, Dzień Rodziny itp.),
4) festyny o zasięgu ponadlokalnym,
5) pikniki, majówki.
14. Współpraca z:
1) rodziną, odbywa się poprzez działania informacyjne, edukację dla rodzin z zakresu choroby psychicznej, prowadzenie poradnictwa psychologicznego i socjalnego dla członków rodzin, promowanie postaw akceptacji, tolerancji i zrozumienia dla osób ze schorzeniami psychicznymi, promowanie zdrowego stylu życia w środowisku rodzinnym i lokalnym, poprzez organizowanie festynów, spotkań okolicznościowych, pikników oraz Święta Rodziny.
Indywidualne programy wspierająco – aktywizujące oraz oceny postępów uzgadniane są z rodzicami lub opiekunami uczestników. W przypadku osób ubezwłasnowolnionych częściowo lub całkowicie programy i oceny podpisywane są przez opiekunów prawnych. Każdy sposób kontaktu oraz tematyka rozmów jest dokumentowana.
2) ośrodkami pomocy społecznej i Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie,
w zakresie pozyskiwania nowych uczestników , w zakresie udzielania pomocy socjalnej uczestnikom naszego domu, wydawania decyzji kierujących do Domu, współorganizowanie imprez integracyjnych na rzecz osób niepełnosprawnych.
3) placówkami służby zdrowia
w zakresie usług medycznych, które oferowane są na zasadach wynikających z przepisów o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia.
– lekarz pierwszego kontaktu (wg wyboru),
– lekarz psychiatra;
– lekarz stomatolog,
– lekarze innych specjalności (wg potrzeb).
4) powiatowym urzędem pracy w Łańcucie
w zakresie pozyskiwania informacji na temat szkoleń i kursów dla osób poszukujących pracy , pozyskiwania ofert pracy.
5) organizacjami pozarządowymi
w zakresie współorganizowania imprez integracyjnych , pozyskiwania informacji na temat praw osób z niepełnosprawnościami, wymiany doświadczeń, organizowania wspólnych turnusów i wycieczek.
6) kościołami oraz związkami wyznaniowym
w zakresie współorganizowania imprez integracyjnych, celebrowaniu świat i uroczystości zgodnie z wyznaniem,
7) ośrodkami kultury
w zakresie współorganizowania imprez integracyjnych, wystaw prezentujących dorobek artystyczny uczestników Domu, udziału w życiu kulturalnym miasta Łańcuta, prezentowanie uzdolnień i talentów z osób niepełnosprawnością w ramach przeglądów i festiwali,
8) placówkami oświatowymi, innymi jednostkami świadczącymi usługi dla osób z niepełnosprawnością, w tym WTZ
w zakresie w współorganizowania imprez integracyjnych, wystaw i przedstawień, wymiany doświadczeń między uczestnikami i pracownikami
9) osobami i instytucjami działającymi na rzecz osób z niepełnosprawnością
w zakresie podejmowania działań na rzecz osób z niepełnosprawnością.
ROZDZIAŁ V
Metody, sposoby i kryteria oceny efektów działalności Domu
Ocena efektów działalności Domu możliwa jest poprzez ocenę postępów uczestnika, efektów terapii, frekwencji uczestników na zajęciach, ich zainteresowania formami terapii oraz nagrody i dyplomy otrzymane za udział w różnych konkursach oraz zawodach o zasięgu ponadlokalnym.
Przed upływem pierwszych 3 miesięcy pobytu uczestnika w Domu zespół wspierająco – aktywizujący dokonuje oceny możliwości zaproponowania osobie indywidualnego planu wspierająco – aktywizującego oraz okresu jaki będzie niezbędny do jego realizacji.
Raz na pół roku zespół wspierająco – aktywizujący dokonuje oceny realizacji planu wspierająco – aktywizującego. W zależności od stopnia jego realizacji plan jest kontynuowany, zmieniany i modyfikowany w taki sposób, aby jego realizacja była dostosowana do indywidualnych możliwości uczestnika.
W celu dokumentowania świadczonych usług w Domu prowadzona jest dokumentacja zbiorcza oraz indywidualna każdego uczestnika.
Dokumentacja indywidualna uczestnika stanowi w szczególności:
– kopia decyzji kierującej do Domu,
– kopia orzeczenia o stopniu niepełnosprawności lub kopia orzeczenia o stopniu niepełnosprawności,
– indywidualny plan postępowania wspierająco – aktywizującego,
– opinie specjalistów,
– notatki pracowników zespołu wspierająco – aktywizującego dotyczące aktywności uczestnika,
– inne dokumenty mające zastosowanie przy opracowywaniu indywidualnego planu postępowania wspierająco – aktywizującego.
Dokumentacja zbiorcza Domu stanowi w szczególności:
1. ewidencję
a) uczestników, do której wpisuje się:
– imię nazwisko uczestnika,
– datę i miejsce urodzenia wraz z numerem PESEL, lub numer innego dokumentu potwierdzającego tożsamość uczestnika,
– adres zamieszkania i numer telefonu uczestnika,
– imię nazwisko opiekuna,
– adres zamieszkania i numer telefonu opiekuna,
– datę przyjęcia uczestnika do Domu,
– okres i przyczynę dłuższej niż dwutygodniowej nieobecności w Domu,
– Inne informacje związane ze stanem zdrowia uczestnika , w zakresie niezbędnym z punktu widzenia organizacji i funkcjonowania Domu,
b) obecności uczestników w Domu zawierają:
– imiona i nazwiska,
– dni miesiąca, w którym odbywają się zajęcia
– miejsce na zaznaczenie obecności lub nieobecności na zajęciach;
2. dzienniki
Dokumentujące prace pracowników zespołu wspierająco – aktywizującego,
w których odnotowuje się prowadzone zajęcia w danym roku lub w dłuższym przedziale czasu, zgodnie z ustaleniami kierownika Domu, do których wpisuje się:
a) imiona i nazwiska uczestników,
b) przyjęty w określonym przedziale czasowym plan zajęć wspierająco – aktywizujących, zgodny z indywidualnym planem postępowania wspierająco – aktywizującego,
c) imiona i nazwiska osób prowadzących zajęcia,
d) tematykę zajęć i sposób ich realizacji,
e) ewentualne uwagi o realizacji zajęć i aktywności uczestników.
ROZDZIAŁ VI
Możliwości realizacji poszczególnych form działania
Zadania Domu realizowane są, na rzecz uczestników, przez 5 dni w tygodniu, od poniedziałku do piątku, w godzinach od 7.00 do 15.00.
Środowiskowy Dom Samopomocy w Łańcucie z Filią w Rakszawie :
budynek w Łańcucie – składa się z jednego budynku, w którym odbywają się zajęcia z uczestnikami. Dom położony jest w centrum miasta, mieści się w budynku o pow. 564,08,m2. Budynek jest parterowy, posiada 4 wejścia. Przy jednym z nich znajduje się podjazd przeznaczony dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Wokół Domu znajduje się teren zielony : drzewa, krzewy i rabaty kwiatowe.
Filia Domu w Rakszawie znajduje się w centrum wsi, w budynku położonym na terenie kompleksu Zespołu Szkół Tekstylno-Gospodarczych., o pow. 354,94 m2 zaadoptowanym po byłym warsztacie tkackim. Jest to budynek dwukondygnacyjny, jednak wszystkie wymagane pomieszczenia znajdują się na parterze. Budynek posiada 3 wejścia, wszystkie z poziomu gruntu. Wokół Domu znajduje się teren zielony: drzewa, krzewy i rabaty kwiatowe
Opis pomieszczeń
W Domu znajdują się pomieszczenia wyposażone w meble i sprzęt niezbędny do prowadzenia zajęć , w tym;
1) sala ćwiczeń – pomieszczenia ogólne umożliwiające spotkania się uczestników zajęć i ich rodzin pełniąca tez funkcje sali rehabilitacyjnej wyposażona w: materace gimnastyczne, piłki, tarcze, drabinki, hula-hop, kijki, zestawy do gry w kręgle, stół do tenisa, piłeczki , wałki rehabilitacyjne, woreczki gimnastyczne, rowerek i bieżnia rehabilitacyjny.
2) 5 pomieszczeń wielofunkcyjnych , w tym sale terapeutyczne:
– sala plastyczna: biurko, komputer, dywan, fotel, krzesła komody, szafy, regały, stoliki, radiomagnetofon, zegar, wiatrak, telefon, książki, segregatory, teczki, artykuły papiernicze,
– sala muzyczna (ogólna) : zestaw komputerowy, drukarka, pamięć zewnętrzna do komputera, wykładzina dywanowa, kamera, telewizor, telefon, szafa, regał, biurko, segregatory ,fotel obrotowy, krzesła, ławo- stół, keyboard, gitara, radiomagnetofon, wersalka ,aparat fotograficzny + torba ,zestaw mikrofonowy do nagrywania, płyty CD, płyty DVD, ładowarka do baterii, artykuły papiernicze, książki tematyczne, nuty, gry stolikowe, gry karciane, puzzle, instrumenty muzyczne: dzwonki, tamburyno, grzechotki, bębenek, trójkąty, pudełko rezonansowe, kołatki;
– pracownia rękodzieła: biurko, deska do prasowania, dywan, krzesła, stoliki, maszyna do szycia, regały, szafy, telefon, żelazko, wentylator, artykuły pasmanteryjne różne;
– pracownia arteterapii: biurko, fotel, krzesła, komody, szafy, regały, stoliki, radiomagnetofon, zegar, wiatrak, telefon, książki, segregatory, teczki, artykuły papiernicze, odtwarzacz CD, telewizor,
– pracownia stolarska: stoliki, krzesła regały, szafki na narzędzia, odkurzacz, pilarka, szlifierka, wiertarki, tokarka,, piła tarczowa, lutownica, szlifierka, wyrzynarka, wkrętarko-wiertarka z akcesoriami, narzędzia; młotki, śrubokręty, pilniki, wiertła, zaciski, kombinerki, szczypce, deski, sklejka, papier ścierny, płyty wiórowe, materiały papiernicze, nożyczki.
Wymienione pomieszczenia są wielofunkcyjne i służą do prowadzenia działalności wspierającej, aktywizującej i rehabilitacyjnej.
3) 2 pokoje do indywidualnego poradnictwa, w tym:
– pokój wyciszenia wyposażony w dwie kanapy, fotele, ławę i szafki, oraz sprzęt audio.
– pokój indywidualnego poradnictwa wyposażony jest w: biurko, kanapę, fotele, szafki, półki.
4) wydzielone pomieszczenie kuchenne pełniące funkcję pracowni kulinarnej wyposażone w niezbędne naczynia i sprzęt gospodarstwa domowego: szafki, lodówki, zmywarkę, kuchenki elektryczne, kuchenkę mikrofalowa, opiekacze miksery, zlew, garnki, miski, sztućce, stół , krzesła.
5) jadalnia mogącą pełnić funkcje sali aktywizacji i terapii ruchowej wyposażona w krzesła i stoły w ilości, która wystarczy aby pomieścić wszystkich uczestników i terapeutów
6) łazienka damska: 1 natrysk, 1 wanna, 2 umywalki, 2 kabiny WC + WC w kabinie z wanną;
7) łazienka męska: 1 natrysk, 1 wanna, 2 umywalki, 1 kabiny WC + WC w kabinie z wanną
8) toalety:
a) toaleta dla uczestników damska: 2 kabiny WC + WC w kabinie z wanną,
b) toaleta dla uczestników męska: 1 kabiny WC + WC w kabinie z wanną,
c) toaleta dla pracowników damska: 1 kabina WC + natrysk + umywalka,
d) toaleta dla pracowników męska: 1 kabina WC + natrysk + umywalka + pisuar
9)pralnia :sprzęt do treningu samoobsługi i zaradności życiowej, w tym :
pralkę automatyczną, żelazko, deskę do prasowania, środki czystości do prania i sprzątania.
W Domu w Rakszawie znajdują się pomieszczenia wyposażone w meble i sprzęt niezbędny do prowadzenia zajęć w tym:
1) sala ogólna – pomieszczenia ogólne umożliwiające spotkania się uczestników zajęć i ich rodzin pełniąca tez funkcje pracowni rękodzieła artystycznego,
2) 3 pomieszczenia wielofunkcyjne, w tym pracownie terapeutyczne: biblioterapii, stolarska, rehabilitacyjna oraz pralnia. Wszystkie wymienione pomieszczenia są wyposażone w meble, sprzęt urządzenia oraz materiały niezbędne do prowadzenia w nich zajęć z uczestnikami.
3) pokój do indywidualnego poradnictwa psychologicznego, socjalnego, pełniący również funkcje pokoju wyciszenia,
4) wydzielone pomieszczenie kuchenne pełniące funkcję pracowni kulinarnej wyposażone
w niezbędne urządzanie oraz sprzęt gospodarstwa domowego,
5) jadalnia mogąca ponadto pełnić funkcje klubu lub sali aktywizacji i terapii ruchowej,
6) łazienka wyposażona w natrysk, wannę i toaletę,
6) toalety dla kobiet i mężczyzn oraz toaleta dla personelu.
Kadra Środowiskowego Domu Samopomocy w Łańcucie z filią w Rakszawie
Poszczególne formy działania realizowane są poprzez następujące zespoły organizacyjne oraz stanowiska pracy:
1) administracja:
-dyrektor,
– kierownik,
– główny księgowy,
– kadrowy
2) zespół wspierająco – aktywizujący:
– terapeuta,
– instruktor terapii zajęciowej.
– opiekun,
– pielęgniarka,
– psycholog,
– pracownik socjalny,
3) zespół gospodarczy:
– sprzątaczka,
– pracownik pracy lekkiej,
– zaopatrzeniowiec,
– konserwator,
– palacz
1. Rehabilitacja społeczna uczestników Środowiskowego Domu Samopomocy odbywa się zgodnie z opracowanym przez zespół wspierająco – aktywizujący indywidualnym planem postępowania wspierająco – aktywizującego, dostosowanym do potrzeb i możliwości psychofizycznych uczestnika.
2. Indywidualny plan postępowania wspierająco – aktywizującego opracowywany jest przy współudziale uczestnika, a wdrażany i koordynowany przez zespół terapeutyczny w porozumieniu z uczestnikiem lub jego opiekunem.
Uczestnik lub jego prawny opiekun wyraża pisemną zgodę na przeprowadzenie postępowania wspierająco – aktywizującego.
Kwalifikacje pracowników merytorycznych:
Wszyscy pracownicy zespołu wspierająco – aktywizującego posiadają wykształcenie wyższe w zakresie pracy socjalnej, socjologii lub pedagogiki oraz zawodowe w zawodzie instruktora terapii zajęciowej oraz opiekuna.
Indywidualne plany wspierająco – aktywizujące realizowane są w ramach dziennego ramowego rozkładu zajęć:
7.00 – 7.30 spotkanie zespołu terapeutycznego,
7.30 – 9.00 przyjazd uczestników, terapia zajęciowa
9.00 – 9.20 toaleta,
9.20 – 9.30 gimnastyka
9.30 – 11.00 treningi umiejętności,
10.30 – 11.00 dyżur kulinarny
11.00 – 12.00 ciepły posiłek,
11.30 – 13.00 zajęcia grupowe, terapia zajęciowa
13.00 – 13.30 kawiarenka
13.30 – 15.00 zajęcia wspólne, rozmowy indywidualne, wyjazd uczestników
ROZDZIAŁ VII
Przyjęte kierunki rozwoju Domu
Kierunki rozwoju Domu prowadzone będą na 3 płaszczyznach, w tym:
1. polityki kadrowej:
a) podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników,
b) podwyższanie kompetencji pracowników merytorycznych, poprzez udział w szkoleniach zewnętrznych i wewnętrznych,
2. rozszerzenia form zajęć wspierająco – aktywizacyjnych i prozdrowotnych:
a) wspieranie uczestników w rozwoju ich samorządności i zaradności – współpraca z Radą Uczestników,
b) wykorzystanie nowoczesnych nośników informacji do działań edukacyjnych, informacyjnych promujących działalność ośrodka,
c) spotkania integracyjne w placówkach kulturalno – oświatowych,
d) propagowanie idei ŚDS w środowisku lokalnym, zachęcanie do udziału w zajęciach potencjalnych kandydatów.
e) opracowanie ulotek informacyjno-edukacyjnych na temat usług świadczonych w ŚDS, zamieszczanie plakatów informacyjnych o ŚDS w urzędach i instytucjach.
f) organizacja imprez integracyjno-edukacyjnych oraz sportowych, włączanie się do podobnych działań w środowisku.
g) promocja zdrowia psychicznego, motywowanie do aktywności poprzez konkursy z wiedzy i konkursy plastyczne,
h) promowanie uczestników w trakcie imprez integracyjnych na terenie ŚDS i poza nim: kiermasze, wystawy prac uczestników,
i) włączanie uczestników do nowych zajęć na terenie ośrodka i wokół niego w celu wyrabiania i doskonalenia nawyków związanych z pracą.
k) doskonalenie umiejętności związanych z życiem codziennym i motywowanie uczestników do korzystania z oferty usług w ŚDS.
3. współpraca ze środowiskiem lokalnym i rodzinnym:
a) organizowanie dni otwartych Domu,
b) organizowanie dla rodziców i opiekunów spotkań ze specjalistami,
c) włączanie rodzin i przyjaciół uczestników w organizację wspólnych spotkań.